بلاک چین چگونه آینده‌ی رسانه‌های اجتماعی را شکل می‌دهد؟

بلاک‌چین ظرفیت ایجاد تحول در اکثر جنبه‌های زندگی ما را دارد. این فناوری قرن بیست‌ویکم، حتی شبکه‌های اجتماعی را نیز می‌تواند کاربردی‌تر کند.

در دنیای کنونی، برقراری ارتباط با همه‌ی مردم جهان در هر کشور و منطقه‌ای آسان و سریع شده است. این قابلیت و تمایل ما برای برقراری ارتباط با مردم دیگر، باعث ظهور غول‌هایی همچون فیسبوک و توییتر و اینستاگرام شد. البته، شبکه‌ها و سرویس‌های ایجادشده درظاهر برای رفع نیاز ما به ارتباطات طراحی شده‌اند. اگر کمی عمیق‌تر به آن‌ها نگاه کنیم، با مخازنی از اطلاعات رو‌به‌رو می‌شویم که برای شرکت‌های تبلیغاتی و دولت‌ها جذاب و کاربردی هستند. کاربران این شبکه‌ها پس از مدتی متوجه می‌شوند چگونه درحال‌خدمت به صاحبان اصلی آن‌ها هستند.

درواقع، این شبکه‌های اجتماعی بدون تلاش خاصی برای تهیه‌ی محتوای حرفه‌ای، فقط از محتوای تولیدشده‌ی کاربران استفاده می‌کنند و آن را به قیمتی بسیار گزاف به مشتری دلخواهشان می‌فروشند. دراین‌میان، کاربران یا همان تولیدکنندگان اصلی محتوا فقط شهرتی زودگذر بر اثر لایک و ری‌توییت دیگران دریافت می‌کنند.

مقاله‌های مرتبط:

اِشکال گفته‌شده، یکی از دلایلی بود که آمار کاربران در برخی از شبکه‌های اجتماعی کاهش یافت. درواقع مردم به‌مرور زمان، متوجه اهداف این شبکه‌ها و رسانه‌ها شدند و برخی از آن‌ها تمایلی به ادامه‌ی این همکاری یک‌طرفه نداشتند. دلیل دیگر مشکلات حریم خصوصی (Privacy) در این پلتفرم‌ها بود. درواقع، نفوذ به این شبکه‌ها و سرقت اطلاعات شخصی کاربران و درنهایت،‌ فروش آن‌ها به مجرمان سایبری باعث شد بسیاری از کاربران به این شبکه‌ها بی‌اعتماد شوند.

کابرد بلاک‌چین

بلاک‌چین در سال‌های اخیر، ظرفیت‌هایش را در بخش‌های مختلف دنیای فناوری نشان داده است. بسیاری از کارشناسان این فناوری را سیستم غالب آینده‌ی جهان می‌دانند. دراین‌میان باتوجه‌به مشکلات گفته‌شده درباره‌ی رسانه‌های اجتماعی، جست‌وجو برای راه‌حل بلاک‌چینی این بخش نیز شروع شد.

شبکه های اجتماعب

بلاک‌چین علاوه‌بر پشتیبانی و راه‌اندازی تمامی انواع رمزارز، کاربردهای بسیار دیگری هم دارد. در تعریف ساده، این فناوری روشی قدرتمند و نامتمرکز برای ذخیره‌ی اطلاعات و خصوصا رکوردها محسوب می‌شود که در پیاده‌سازی انواع شبکه‌های جهانی کاربرد دارد. قدرت اصلی این شبکه نیز در روش ثبت و تأیید اطلاعات در آن خلاصه می‌شود. اطلاعات بلاک‌چین نه در یک هاست ثابت، بلکه در تعداد زیادی نود شبکه با قوانین برابر نگه‌داری می‌شود.

اگرچه تاکنون اکثر کاربردهای بلاک‌چین در بحث‌های مالی و خصوصا رمزارز خلاصه شده، این فناوری قابلیت پیاده‌سازی و کاربرد در بسیاری زمینه‌های دیگر را نیز دارد. رسانه‌های اجتماعی هم یکی از زمینه‌هایی هستند که می‌توان با پیاده‌سازی بلاک‌چین کاربرد آن‌ها را بهتر کرد.

ازآنجایی‌که بلاک‌چین با تکیه بر حریم خصوصی و اعتبار اطلاعات و امنیت طراحی شده، با نگاهی اولیه می‌توان ظرفیت‌های آن را در بحث پلتفرم‌های اجتماعی درک کرد. در این پلتفرم‌ها، تولیدکنندگان محتوا خواهند توانست حداکثر استفاده را از قابلیت‌های این شبکه ببرند. تصور کنید محتوایی تولید می‌کنید و برای کسب درآمد از آن خودتان کنترل همه‌ی بخش‌ها را دردست دارید. به‌بیان‌دیگر، اگر قرار باشد پولی از محتوا کسب شود، تولیدکننده بخش اعظم آن را دریافت می‌کند.

تأمین حریم خصوصی با بلاک‌چین

فیسبوک را با فناوری بلاک‌چین درنظر بگیرید. این شبکه با پیاده‌سازی فناوری جدید، امکانات زیر را برای کاربر فراهم خواهد کرد:

  • تراکنش‌های خصوصی
  • مکالمه‌های خصوصی
  • رمزارز اختصاصی
  • مالکیت اطلاعات عمومی

امنیت / Privacy

این حریم خصوصی به خود پلتفرم نیز گسترش می‌یابد. درواقع، حتی مالکان این شبکه‌ی اجتماعی نیز توانایی سرک‌کشیدن در اطلاعات شما را ندارند. درنتیجه، آن‌ها نمی‌توانند داده‌های شما را بدون اجازه بفروشند. شایان ذکر است برخی شبکه‌های اجتماعی کنونی مانند فیسبوک، حتی در برخی اوقات نمی‌دانند چه داده‌ای می‌فروشند.

با پیاده‌سازی بلاک‌چین، کاربران می‌توانند از محتوای خود درآمد مستقیم کسب کنند

با استفاده از فناوری بلاک‌چین، واسطه‌ها از روند تولیدوفروش محتوا حذف می‌شوند و امنیت حریم خصوصی نیز بهتر تأمین می‌شود. درنهایت، اعتبار رسانه‌های اجتماعی افزایش می‌یابد و با حفظ هرچه‌بیشتری حریم خصوصی کاربران، همه‌ی بازیگران این صنعت خشنود هستند.

علاوه‌بر حفظ حریم خصوصی، فرصت‌های درآمدی نیز برای کاربران فراهم می‌شود. با استفاده از فناوری بلاک‌چین، عمده‌ی سود محتوای تولیدشده به‌جای پلتفرم به‌سمت کاربر سرازیر می‌شود. با اختصاص رمزارز مناسب برای این پلتفرم‌های جدید، شما محتوایی کامل تولید می‌کنید که با استفاده از این ارزها هزینه‌ی آن را دریافت خواهید کرد.

درنهایت، اقتصاد ایجادشده از این روش پایدارتر خواهد بود و همه‌ی افراد درگیر در آن نیز منفعت خواهند برد. کاربران این شبکه‌های اجتماعی نیز از امن‌ماندن اطلاعاتشان و همچنین کسب درآمد از تلاش خود مطمئن خواهند بود.

دلایل مذکور نشان می‌دهند چرا شبکه‌های اجتماعی کنونی محکوم به تغییر و جایگزینی هستند. شاید این اتفاق به‌زودی رخ ندهد؛ اما با قوت‌گرفتن فناوری‌های پیشرفته و کاربردی و امنِ جدید مانند بلاک‌چین، تغییراتی در همه‌ی زمینه‌های کار و تعامل ما رخ خواهد داد.

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *